Köpvillkor
Våra priser och vårt sortiment
Alla priser i vår e-butik visas i svenska kronor och inklusive moms.
Priserna gäller tillsvidare och kan ändras utan förvarning. Om priset av någon anledning är felaktigt förbehåller vi oss rätten att ändra det i efterhand. Du som kund kommer självfallet att bli tillfrågad om du vill fullfölja köpet innan vi gör en sådan ändring.
Även sortimentet kan ändras utan föregående varning. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga färg och utseende. Bilder som förekommer i vår webbutik ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara. Vi reserverar oss även mot eventuella fel i information och specifikationer vad gäller de varor som förekommer i vårt sortiment.
Vi reserverar oss också för slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Beställning via nätbutiken
Orderbekräftelse
När du gjort en beställning i e-butiken skickas automatiskt en orderbekräftelse till dig via e-post, som en bekräftelse på att ordern har kommit fram till oss. Denna orderbekräftelse är en bekräftelse på att ett avtal om köp mellan dig och Nacka Byggnadsvård AB har ingåtts. Genomförd beställning innebär också att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn- och person- eller organisationsnummer registreras i vårt affärssystem. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske och vi förbehåller oss också rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket om du har gjort flera beställningar. Vidare förbehåller vi oss rätten att neka eller annullera en order.
Leverans
Normalt skickar vi dina varor samma dag eller dagen efter du beställt, förutsatt att vi har dem i lager. Räkna med att transportören därefter behöver 1-3 arbetsdagar.
Den leveranstid som anges i vår e-butik eller i orderbekräftelse är endast en preliminär leveranstid. Har du extra bråttom med en leverans rekommenderar vi alltid att du ringer till oss och stämmer av innan beställning.
Boka aldrig hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad.
Kostnad för frakt- och administration finns specificerad på din orderbekräftelse.
Tillfälligt slut på en vara/Beställningsvara
Om vi har tillfälligt slut på vårt lager eller om varan är en beställningsvara avgörs leveranstiden av tillgången hos våra leverantörer. Leveranstiden kan då bli längre. Vid längre leveranstid försöker vi alltid kontakta dig.
Det går då att avbeställa del av ordern eller hela ordern. Alternativt kan du få resterande varor skickade vid ett senare tillfälle. Vid delleverans debiteras hela köpbeloppet vid första leverans och de resterande varorna skickas när de åter finns i lager.
Ångerrätt och retur
Skulle köpet ångras av någon anledning gäller öppet köp inom 14 dagar samt bytesrätt inom 30 dagar.
Skicka din retur till:
Nacka Byggnadsvård AB
Eknäsvägen 2
132 44 Nacka.
Bifoga din packsedel eller ordernummer, namn och kontaktuppgifter och skriv tydligt vad ärendet gäller.
En förutsättning för ångerrätten är dock att varan är oanvänd och oskadad samt att medföljande originalaskar och emballage är helt och rent. Förpacka din retur väl så att varorna inte går sönder i returfrakten. Om varan eller originalaskar inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Du har inte rätt att ångra ditt köp om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Vi vill uppmärksamma er på att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål till exempel emaljskyltar, textilkabel, kranar i specialutförande etc. och inte heller för andra beställningsvaror. Om produktion samt materialleveranser av de specialbeställda varorna påbörjats har du inte rätt att avbeställa varorna utan en kostnad för dig.
Om du betalar via faktura så krediterar vi för varan via Klarna som i sin tur kontaktar dig för att få ditt kontonummer så att de kan sätta in pengarna till dig. Om du betalar via kort så sätter tillbaka pengarna på samma konto. Om du betalt med postförskott behöver du ange ditt bankkontonummer så att vi kan återbetala dig.
Om du valt att betala via faktura, rekommenderar vi dig att betala den så att du undviker påminnelseavgifter eller betalningsanmärkningar, eftersom faktureringen sköts via Klarna och inte av oss.
Vi återbetalar dig inte för frakten till dig eller för fakturaavgiften. Returpaket får inte skickas mot postförskott/efterkrav. Returfrakten betalas av dig som kund.
Vilka får handla?
Du som har fyllt 18 år är välkommen att handla i vår webbutik. I annat fall skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Vi levererar enbart inom Sverige. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Nacka Byggnadsvård AB lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls alltid.
Personuppgifter
I samband med att du registrerar dig som kund hos oss eller genom din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig.
Informationen du lämnar om dig själv används enbart av Nacka Byggnadsvård AB och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.
Frakt
Allmänt
Kostnaden för paket och pall varierar beroende på produkternas vikt och storlek. Om varor i en beställning är skrymmande eller överskrider en total vikt på 20 kg för privatperson respektive 30 kg för företagspaket, skickas det på pall till din hemadress eller till företagets adress.
Om du vill kan du själv boka leverans med valfritt transportbolag. Meddela oss i sådana fall.
Leveranssätt
Hämta i Nackabutiken
Du kan välja att hämta varorna vår butik i Nacka. Vid hämtning i butik meddelar vi när beställningen är sammanställd och redo att hämtas. Normalt kan du hämta ut din order dagen efter du gjort din beställning, förutsatt att alla varor finns i lager. En beställning som är sammanställd och meddelad måste hämtas inom sju (7) arbetsdagar.
Paket till privatperson
Paketet skickas med Schenker Privpak till ett paketutlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. Ombudet SMS-aviserar med ett löpnummer när paketet finns att hämta. Om ni i stället valt brevavisering kommer det information i brevlådan. Avisering kostar inget extra. För att utlämning av paket ska ske måste mottagaren styrka sin identitet genom uppvisande av legitimation. Utlämning till annan än adresserad mottagare kan ske genom uppvisande av mottagarens respektive budets legitimation. Påminnelseavisering sker sju (7) dagar efter ankomst till paketombudet. Outlösta paket returneras till Nacka Byggnadsvård 14 dagar efter ankomsten till ombudet.
Till privatpersoner förbehåller vi oss även rätten att välja lämpligt leveranssätt. Vid till exempel mindre beställningar av små varor, som ryms i ett vadderat kuvert och som går ned i Postens gula brevlådor, förbehåller vi oss rätten att skicka beställningen brevledes direkt hem till kundens brevlåda.
Transportskador och trasiga produkter
Du måste själv agera när du tar emot ditt paket. Kontrollera förpackningens tillstånd när det lämnas ut till dig. Om paketet har fått en fraktskada ska det fraktskadeanmälas senast 7 dagar efter mottagandet annars är reklamationen inte giltig. Dokumentera alltid skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans.
Ej uthämtade paket
Tänk på att hämta ut ditt paket i tid. Skickas paketet tillbaka till oss debiterar vi en extra avgift för våra kostnader för frakt, returfrakt och annan hantering.
Företagspaket
Paketet skickas med Schenker Parcel. Beställningar från företag som valt företagspaket levereras direkt till företaget. Mottagaren måste vara anträffbar under normal arbetstid, kl. 07.00–16.00. Om så inte är fallet ger Schenker två alternativ:
1. Sändning kan hämtas på DB Schenkers terminal vid överenskommen tidpunkt.
2. Sändning körs ut mot extra debitering efter överenskommelse med mottagaren.
Transportskador och trasiga produkter
Du måste själv agera när du tar emot ditt paket. Kontrollera förpackningens tillstånd när det lämnas ut till dig. Om paketet har fått en fraktskada ska det fraktskadeanmälas senast 7 dagar efter mottagandet annars är reklamationen inte giltig. Dokumentera alltid skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans.
Ej avlämnade paket
Om paketet inte kan avlämnas debiterar vi en extra avgift för eventuella kostnader för returfrakt och annan hantering som kan uppstå.
Pall
Försändelsen skickas till er med speditionsföretaget Schenker. Det är viktigt att du uppgett ett telefonnummer där vi kan nå dig mån-fre mellan kl. 07.00-16.00. Leverans sker helgfria vardagar inom ett specifikt tidsintervall.
Observera att det måste finnas en mottagare på den leveransadress som du anger i din beställning. Den som tar emot godset ska vara myndig och kunna legitimera sig. Du skall vara chauffören behjälplig vid lossningen.
Transportskador och trasiga produkter
Kontrollera godset tillsammans med chauffören så att allt är helt och att alla kollin är levererade. Vid synliga skador på gods eller emballage, eller vid avsaknad av kolli skall detta skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig, direkt vid mottagandet. Skadan/avsaknaden anmäls därefter av dig till Nacka Byggnadsvård AB. Om skadan/avsaknaden inte är anmäld på fraktsedeln är transportreklamationen inte giltig. Du får då själv stå för de kostnader som kan uppstå. Dolda skador, som inte kan konstateras vid godsmottagandet, ska anmälas senast sju (7) dagar efter mottagandet annars är reklamationen inte giltig. Dokumentera alltid skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans. Görs en överenskommelse med transportören att godset får levereras utan att du är hemma, övergår ansvaret för varorna på dig och du äger inte rätt till ersättning eller skadestånd vid skada eller saknat gods.
Betalsätt
Kortbetalning
Vi erbjuder kortbetalning med Visa och MasterCard i samarbete med DIBS. DIBS är certifierade av banker och kortinlösare att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. När du gjort en beställning genom vår webbutik reserveras beloppet på kortet och det är först när vi effektuerar ordern som det faktiska beloppet dras från ditt kort. Läs mer på www.dibs.se.
Ingen extra avgift debiteras vid betalning med kreditkort.
Fakturaköp via Klarna
Handla nu - betala efter leverans!
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
· Få alltid hem varan innan du betalar
· Betalningstid - alltid 14 dagar
· Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
· Ladda ner dina fakturor från klarna.se
· Möjlighet till delbetalning
Vid försenad betalning till Klarna tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning kan ärendet gå vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
Observera att vår fordran överlåts till Klarna AB, som i sin tur överlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Det är väldigt viktigt att betalning sker till det bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan och inte till Nacka Byggnadsvård AB.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar när det gäller din faktura, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10.
Observera att köp via faktura endast skickas till den adress där du är folkbokförd för att motverka nätbedrägerier.
Övrigt
Alla varor förblir Nacka Byggnadsvård AB egendom till dess att full betalning erlagts.
Force Majeure
Både Nacka Byggnadsvård och kund ska vara befriade från fullgörande av köpet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som Nacka Byggnadsvård eller kund inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar köpets slutförande: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som Nacka Byggnadsvård eller kund ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar Nacka Byggnadsvårds eller kunds fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.